Tvoří jej soustava funkcí:
- personální plánování - odhady a přepočty potřeby pracovníků
- analýza práce - vymezení pracovních míst a funkcí, zpracování popisů práce a požadavků na pracovníky.
- získávání a výběr pracovníků - zajištění obsazení volných pracovních míst pracovníky s nejlepšími předpoklady k vykonávání dané práce
- rozmístění a kariéra pracovníků - přijímání, zařazování, povyšování, přemisťování, přeřazení, propuštění, ...
- kvalifikační příprava a rozvoj pracovníků - zajištění nepřetržitého vzdělávání vzhledem k potřebám podniku.
- hodnocení pracovníků - vypracování hodnocení pracovního výkonu pracovníků
- motivace a stimulace pracovníků
- odměňování pracovníků - mzda, plat, odměny, ...
- pracovní vztahy - komunikace v podniku
- pracovní podmínky - pracovní doba, pracovní režim, prostředí, ochrana zdraví při práci, ...
- personální informační systém - zaznamenávání a zpracování údajů o pracovnících
Aby personální management fungoval správně, musí mít vypracovanou strategii (soustavu postupů a činností jak dosáhnout daný výkon):
- dlouhodobé a komplexní cíle
- způsoby a metody, jak těchto cílů dosáhnout
Strategie dosáhneme pomocí těchto subjektů:
- vrcholový management podniku (top-management) - stanoví cíle a strategii
- pracovníci personálního útvaru - formulování personální politiky - zásady, priority, vytvoření programů (metod) personálních politik, praktiky personálního managementu například postup získávání a výběru pracovníků.
- manažery všech úrovní řízení - jsou vykonavateli funkcí (personálního managementu)